سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم چیزى از کار دین را براى بهبود دنیاى خود وانگذارد جز آنکه خدا چیزى را که زیانش از آن بیشتر است پیشاپیش آنان آرد . [نهج البلاغه]

معاون اول یعنی مشایی

برای اینکه ما بهتر به عمق جریان پی ببریم قصد دارم در این بخش به بررسی سمت معاون اولی و اختیارات اون بپردازیم تا با توجه به اون بتونیم در مورد آقای مشایی و رابطه ایشون با آقای احمدی نژاد دیدگاه صحیح تری داشته باشیم
بر این اساس در شورای بازنگری در قانون اساسی جایگاه نخست وزیری حذف شد و اختیارات قوه مجریه در رییسجمهور متمرکز شد. پس از این تغییر، جایگاه معاون اول رییسجمهور در ساختار سیاسی ایران تعبیه شد. براساس اصل صدوبیست و چهار قانون اساسی جدید، معاون بر این اساس در شورای بازنگری در قانون اساسی جایگاه نخستوزیری حذف شد و اختیارات قوه مجریه در رییسجمهور متمرکز شد. پس از این تغییر، جایگاه معاون اول رییسجمهور در ساختار سیاسی ایران تعبیه شد. براساس اصل صدوبیستوچهار قانون اساسی جدید، معاون اول رییسجمهور با موافقت وی (رییسجمهور) اداره هیئت وزیران و مسئولیت هماهنگی سایر معاونتها را بهعهده خواهد داشت.
معاون اول رییس
جمهور مانند دیگر معاونان وی از سوی رییسجمهور انتخاب شده و احتیاج به رأیاعتماد مجلس ندارد. همچنین براساس اصل صدوسیویک در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رییس جمهور و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رییسجمهور بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، مسئولیتها و اختیارات او برعهده معاون اول قرار میگیرد و او به همراه رؤسای مجلس و قوه قضائیه بایستی در مدت کمتر از پنجاه روز انتخابات ریاستجمهوری را برگزار کند. بر این اساس، معاون اول جایگاه مهم و بالایی در هیئت دولت دارد و پس از رییسجمهور از بالاترین جایگاه در دولت برخوردار است.

همانطور که ملاحظه کردید معاون اول یعنی نفر دوم دولت و قدرتمندترین شخص بعد از رئیس جمهور .
مقام معظم رهبری هم وقتی نامه عزل مشایی رو نوشتند و مشایی رو عزل کردند آیا نظرشون این بود که مشایی در پست معاون اولی نباشه یا این بود که آقای مشایی نفر دوم دولت نباشه ؟
اکنون به نظر شما نفر دوم دولت کیست ؟


» نظر