سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صبح و شب در فراگیری دانش بودن، نزد خدا برتر از جهاد در راه خدای است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

باز آقای مشایی نظر دادند

آفتاب: در پی انتشار بخشی از سخنان اسفندیار رحیم مشایی درخصوص هنر و حرمت موسیقی و... سایت نزدیک به وی خبر کاملی از اظهارات وی منتشر کرد که در ادامه می‌آید: 

رییس کمیسیون فرهنگی دولت، با بیان اینکه "آهنگ‌ساز" نغمه را خلق نمی‌کند بلکه آن را کشف می‌کند، گفت:
فرهنگ و هنر اصل کار ما است؛ برای ما که نظام اسلامی و دینی هستیم، جنس کار فرهنگی است؛ دین خودش فی نفسه غیر فرهنگ نیست؛ این کار شیطان است که در دین ما اندیشه هایی وارد کرده است که بین هنر و دین فاصله بیاندازد.  

"اسفندیار رحیم مشایی" مشاور رییس‌جمهوری و رییس کمیسیون فرهنگی دولت، در ادامه جلسه صمیمی با جمعی از هنرمندان استان مرکزی، با اشاره به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری که فرموده‌اند "هنر موجب ماندگاری برای پیام است"، اظهار داشت: هنر امکان بسته‌بندی درست و پر جاذبه پیام را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه دین مگر جز حب و محبت است چون از جنس هنر محسوب می‌شود، تصریح کرد: مگر کربلا بدون عاشقی قابل توجیه است؛ در مکتب عاشقی، عاشورا لازم و واجب است و جور دیگری نمی‌شود.

مشایی با تاکید بر اینکه ما باید در جلوه‌های فرهنگ و هنر، در دنیا پیشرو باشیم، اظهار داشت: بهترین نقاشی‌ها، طراحی‌ها، صورت‌های خیال، تصویرپردازی‌ها و نغمه‌ها باید از جامعه‌ای باشد که مدعی دین است؛ نه اینکه کلمه‌ی هنر را از عنوان فرهنگ و هنر بردارند؛ این خطا بوده است.

مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، با بیان اینکه شاعر کارش لطیف کردن آدم‌ها است، یادآور شد: همه صحبت‌هایی را که کردم حافظ در یک بیت گفته است که "در ازل پرتو حسنت، ز تجلی دم زد؛ عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد"؛ چرا برخی عصبانی و افسرده می‌شوند، برای اینکه از این‌ها فاصله گرفته‌اند.

مشایی ادامه داد: در مملکت ما این خسارت سنگینی است که گلستان، بوستان، دیوان حافظ و شاهنامه داشته باشیم اما امکان داشته باشد فردی از این مملکت در عمر خود حتی یکبار هم آنها را نگشوده باشند؛ هر یک از این‌ها برای یک ملت کافی است؛ حالا ما این خسارت را چگونه محاسبه کنیم؟


رئیس کمیسیون فرهنگی دولت تاکید کرد: ما امروز به سالن‌هایی نیاز داریم که خیلی ساده هر شب و هر روز تعطیل، خانواده‌ها دست در دست هم به چنین محیط‌هایی بیایند و دیوان حافظ، بوستان و گلستان سعدی و شاهنامه فردوسی را بشنوند و حکمت‌ها و عرفان‌ها را دریابند.

وی افزود: چقدر زیبا است وقتی این پیام‌ها را می‌شنوند نغمه‌های زیبای موسیقی جان آنها را بنوازد؛ تصاویر زیبای نقاشی، خطاطی و طراحی اینها را ببینند؛ اینها همه موجب بنای زندگی است و انسان را عاشق می‌کند.

مشایی با تاکید بر اینکه مزاج جامعه عوض شده است، خاطر نشان کرد: اکنون کسی چای داخلی نمی‌خورد و به‌جای آن چای خارجی می‌خورند که رنگ و اسانس دارد؛ چون مزاج‌ها خراب شده است؛ مزاج کنونی جامعه باید عوض شود
.

مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اظهار داشت: نی و سنتور برای ما ماموریت دارند؛ هویت ملی را چگونه نگه داریم؟ مگر بدون موسیقی می‌شود؟ اگر شما موسیقی را از یک فیلم بردارید دیگر نمی‌توانید آن فیلم را تماشا کنید، چون پیام‌های فیلم با موسیقی منتقل می‌شود؛ پس این زبان یک حقیقت و یک راه است.

( امام خمینی رحمه االله علیه :

اگر موسیقی نباشد در رادیو آنها می روند از جای دیگر موسیقی می گیرند حالا اگر از جای دیگر می گیرند آیا ما باید به آنها موسیقی بدهیم!ما باید خیانت کنیم!موسیقی خیانت است به یک مملکت و خیانت است به جوانهای ما این موسیقی را حذفش کنید آن را به طور کلی عوض کنید و یک چیز دیگری بگذارید که آموزنده باشد .کم کم مردم و جوانها را عادت به امور زندگی بدهید از آن عادت خبیثی که داشتند برگردانید . آنهایی را که می بینید می گویند اگر تلویزیون موسیقی پخش نکند می رویم سراغ موسیقی برای این است که اینها عادت کرده اند/صحیفه نور جلد 8 صفحه 197 تا صفحه 201 )

 

وی در ادامه با بیان اینکه موسیقی اقیانوس است، تصریح کرد: برخی افراد که علم موسیقی را نمی دانند کل آن را مطرود می دانند؛ موسیقی اقیانوس، و موسیقی حرام و انحرافی قطره‌ای از این اقیانوس است؛ انسان به‌خاطر یک قطره کل آن اقیانوس را تعطیل نمی‌کند.
مشایی با بیان اینکه شعر یک بسته آسمانی است، افزود: این بسته توانسته است یک جهان حرف را که در یک خط نمی شود جمع کرد، سر جمع در نیم خط جمع کند.

مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دولت نباید
در کار فرهنگی وارد کار اجرایی شود، گفت: دولت باید کار فرهنگ و هنر را به اهلش بسپارد و خودش سیاست‌گذار باشد و حمایت کند.

مشایی با اشاره به اولین نطق تلویزیونی رئیس‌جمهوری در دولت دهم، یادآور شد: با آن که حجم کارهای فرهنگی در دولت نهم خیلی بیشتر از دولت‌های قبل بود، اما آقای احمدی نژاد در آن نطق تلویزیونی گفت من راضی نیستم و تصریح کرد اولویت ما در دولت دهم فرهنگ و هنر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی دولت با اشاره به طراحی کار گروه فرهنگ و هنر در سفرهای استانی، یادآور شد: تنها کار گروه تخصصی که در سفرهای استانی رئیس‌جمهوری در جلسات آن شرکت می‌کند، کار گروه فرهنگ و هنر است.



مشایی ادامه داد: در جلسه دیروز کار گروه، مرتب و مکرر بحث کردیم که این اعتبار متعلق به دستگاه‌ها نیست و حق ندارید آنرا به دستگاه‌ها بدهید؛ بخشی از این اعتبار یعنی حدود 50 درصد آن مربوط به ایجاد تاسیسات مورد نیاز اهالی فرهنگ و هنر است و 50 درصد دیگر باید هزینه تولید محتوای فرهنگی و هنری شود؛ البته سال‌های بعد به سمتی می‌رویم که 100 درصد این اعتبارات در زمینه‌ی تولید محصول فرهنگی و هنری هزینه شود.

مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تصریح کرد: تاکید ما در جلسه کار گروه فرهنگ و هنر این بوده است که باید با مسئولیت استاندار و شورای برنامه‌ریزی استان این اعتبار را به طرح‌هایی اختصاص داد که خود مردم و اهالی فرهنگ و هنر مجریان آنها باشند.

وی با تاکید بر اینکه این اعتبارها باید به جهش فرهنگی تبدیل شود، اظهار داشت: این اعتبارات باید فرصت ساز باشند و زمینه ای ایجاد کنند تا هم به نیازهای متنوع فرهنگی جامعه جواب دهیم و هم امکان شکوفایی استعدادهای فرهنگی وهنری در رشته های مختلف را فراهم کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی دولت با اشاره به اینکه تاسیسات فرهنگی و هنری مورد نیاز کشور باید ظرف چند سال آینده ایجاد شود، گفت: ما باید ظرف سال‌های آینده در تمام شهرها سینما، خانه‌ی فرهنگ، امکانات صوتی و تصویری و تجهیزات مناسب برای نمایش و موسیقی و همچنین سایر تاسیسات لازم را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه انجمن‌های فرهنگی و هنری باید در تمام شهرها شکل بگیرد، تصریح کرد:
ما نیازی نداریم که در دستگاه‌های دولتی این همه کارشناس بگذاریم و بعد هم با فامیل بازی، رفاقت بازی و فشار این و آن، آدم وارد دستگاه‌های دولتی کنند؛ دولت باید کوچم شود؛ این همه انسان ارزشمند در بیرون دستگاه‌های دولتی داریم، کارها را به آنها می‌سپاریم؛ نیازی نیست کارمند رسمی دولت باشد. 

مشایی تاکید کرد: کار شعر را به بهترین شعرای شهر و کار نمایش را به بهترین‌های نمایش شهر بسپارید تا آنها مدیریت کنند، اما اجازه بدهید جوانان و نسل‌های نو، استعدادهای خود را در بخش‌های مختلف شکوفا کنند؛ بنای ما این است که بتوانیم تا پایان دولت دهم یک حرکت جدی و پرشتابی در حوزه‌ی فرهنگ و هنر انجام دهیم.

مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه همه با هم باید دست در دست هم دهیم و قیمت هنر در جامعه به جایگاه اصلی آن برسانیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه بسیاری از علمای دینی درجه یک ما در طول تاریخ از هنرمندان برجسته بودند؛ یعنی عالم دینی ما، عالم به فرهنگ و هنر بوده است؛ امروز هم طلبه‌های جوان ما باید مسئولیت‌های سنگین خود را در قبال دین بشناسند و ارتباط با هنرمندان در دستور کار خود قرار دهند تا بتوانند دریافت‌های زیباشناسانه از مکتب و دین را در جامعه منتشر کنند.

 

جناب آقای مشایی ،

بله هنر کار شماست ف این هنر کمی نیست که با این همه افتضاح کاری تونستید موقعیت خودتون رو حفظ کنید علاوه بر اون تونستید ارتقاع و پیشرفت داشته باشید این هنر شماست که با این همه حرفهای نا مربوط  و اعتراض مراجع باز اونقدر روحیه دارید که به مزخرف گویی ادامه میدید .

ما الان به سالنهایی نیاز داریم که در اونها خانواده ها با قرآن و با اسلام و با اهل بیت آشنابشن تا بدونن فرق مومن حقیقی با کسانی که دم از ایمان و امام زمان میزنن چیه .

نی و سنتور برای شما ماموریت دارند شما هم ماموریت دارید تا از درون این تنه اسلام و انقلاب رو آروم آروم بخورید و سستش کنید ؛ اگر هویت به موسیقی هست ما بی هویت هستیم ؛ آقای مشایی برای شما و امثال شما بدون موسیقی نمیشود ولی ما که پیرو امام خمینی و جد بزرگوار ایشون امیرالمونین علی علیه السلام هستیم با موسیقی نمیشه ؛ شما پیرو کدوم مکتب هستید ؟ مکتب اسلامی ؟ ایرانی ؟ یا مکتب دل باید صاف باشه ؟ اسم پسرتو میزاری رضا و حرفای مامون رو میزنی ؟ ای کاش به وصیت امام خمینی گوش میدادیم و نمیزاشتیم مملکت به دست نا اهلان و نا محرمانی مثل تو بیافته .

 بدبختی ما اونجاست که شما و امثال شما برای فرهنگ ما تصمیم میگیرند ، بودجه های فرهنگی رو صرف اجرای کنسرت های موسیقی میکنید اعم از حرام و حلال و به قول خودتون هویت ملی رو حفظ میکنید و وقتی برای کارهای فرهنگی و دینی بودجه لازم میشه میگید نداریم تموم شده فلان قدر بودجه رو تو کار فرهنگی صرف کردیم . برای همین حجاب چه کردید ؟

بله نیاز به این همه کارشناس در دستگاه فرهنگی نیست ، شما که باشید کافیه ، خودمونیم چه چیزی شما رو کنار آقای رئیس جمهور نگه داشته ؟ نمیخواید که بگید شایستگیتون ؟

آقای مشایی علما و طلاب وظیفه خودشون رو خوب میدونن لازم نیست شما به اونها دیکته کنید ، یکی از وظایفشون هم اینه که در مقابل امثال مانند شمایی بایستند  

 


» نظر